Beelddenken organisatie en planning
Geen tijdsgevoel, altijd te laat op afspraken, afspraken vergeten, de verkeerde boeken in je schooltas, sporttas vergeten… Zomaar een aantal vervelende voorbeelden uit het dagelijks leven van een extreme beelddenker. Geen tijdsbesef en een slechte planning maken je onzeker. De oplossing is simpel. Ga aan de slag met organisatie en planning. Krijg grip op je leven door de tijd te visualiseren! Het kost anders onnodig veel energie om de zaken te ordenen in je hoofd of op papier. Ga niet aan de slag met potloden of stiften, hou het simpel. Als het teveel tijd kost, haak je toch uiteindelijk af.
Agenda en planbord beelddenken
Alle geschreven tekst (blauw, zwart) in een agenda of op een planbord lijkt teveel op elkaar. De kracht van een visueel planbord is dat je een foto in je hoofd opslaat van de gekleurde afspraken. Je maakt dus gebruik van je capaciteiten als beelddenker. Voor kinderen werkt een planbord met plaatjes.
Planbord met T-kaartjes
Door de vaste activiteiten te blokken (werk, school), ontstaat een goed beeld van de vrij te besteden uren. Zo voorkom je een over volle agenda met dubbele afspraken (er past namelijk maar 1 kaartje in een vakje van het planbord. Ook kan je bewust tijd inplannen om te ontspannen. Gebruik daarvoor verschillende kleuren kaartjes. Vooral de afspraken moeten opvallen. Maak dan gebruik van fel oranje kaartjes.
Kleuren kaartjes planbord
Zacht geel: weekindeling (dagen) en dagindeling (ochtend, middag, avond)
Blauw: vaste activiteiten / werk / school
Fel oranje: afspraken
Zacht roze: ontspanning
Klik hier voor een voorbeeld van een planbord.
Time Timer voor het maken van huiswerk
De Time Timer is een klok die de tijd visueel maakt. Als je bijvoorbeeld afspreekt om een half uurtje woordjes te oefenen, trek je de klok uit. Het rode vak geeft een half uur aan. Dit vak wordt steeds kleiner…. De leerling weet daardoor precies waar hij of zij aan toe is. Erg prettig. Ook in de klas is dit een handig hulpmiddel bij een toets of werkje. Beelddenkers hebben weinig tijdsbesef en dankzij de Time Timer weet je wanneer je klaar moet zijn met je werk. Kijk voor meer informatie en uitleg op www.timetimer.nl.
Taken organiseren
Op school moeten kinderen vaak een aantal taken per dag maken. Plannen en taken organiseren is moeilijk voor de meeste beelddenkers. Vaak zijn leerlingen niet op tijd klaar en kunnen ze niet meer spelen of tekenen aan het eind van de dag. Door een systeem aan te bieden leren ze zelfstandig plannen. De ervaring is dat de werkhouding van de leerling direct verbetert doordat ze grip krijgen op het werk. De taken worden dan binnen de tijd gemaakt.Tijd voor ontspanning is voor deze groep leerlingen erg belangrijk. Plan dit tussen het werk. Door er een tijd aan te hangen, kunnen ze daarna weer aan het werk. Bijvoorbeeld na twee werkjes mag je 15 minuten tekenen.
Planbord voor beelddenker op bureau downloaden
Op dit planbord voor beelddenkers liggen links de taakjes. Als je klaar bent met het werkje, leg je het kaartje op de tweede kolom. Op de derde kolom liggen de kaartjes met de tijd. De leerling zet zelf de Time Timer-klok. Ben je eerder klaar, begin dan aan het volgende werkje. Ben je niet klaar binnen de tijd? Bespreek dit dan met de leerkracht. Download hier de kaartjes plankaart bureau en plankaart bureau.