Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Kenniscentrum

Beelddenken en leerproblemen
Datum: 06-19-2016 Categorie: Hersenen

Beelddenken is een gave, dit betekent dat je primair denkt met je rechter hersenhelft (zie het hoofdstuk Hersenhelften). Helaas heeft een dominante rechter hersenhelft vaak een zwakkere linker hersenhelft als gevolg. Misschien heb je als beelddenker leerproblemen, last van impulsief gedrag, weinig tijdsbesef, dyslexie enz. In onze maatschappij hechten we veel waarde aan zaken als


Wat is beelddenken
Datum: 06-19-2016 Categorie: Beelddenken

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben kinderen die beelddenken een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze


Beelddenken en autisme ASS
Datum: 06-19-2016 Categorie: Autisme

Leerlingen met een diagnose autisme ASS hebben een voorkeur voor visueel leren. We maken bijvoorbeeld gebruik van picto’s om zaken te verduidelijken. Het lesmateriaal wordt daarentegen vaak niet in beelden aangeboden. Met de leermethode Ik leer anders vertalen we de lesstof naar beelden. Dit uitgebreide lespakket is voor de basisschool, maar ook in het voortgezet


Beelddenken en ADHD / ADD
Datum: 06-19-2016 Categorie: ADHD / ADD

Lesmateriaal ADHD Leerlingen met de diagnose ADHD denken in beelden. Zij hebben een voorkeur voor visueel lesmateriaal. Gesproken tekst wordt minder goed onthouden. Door de lesstof te visualiseren kunnen zij wel foutloos schrijven, lezen en tafels automatiseren. Deze techniek is vrij simpel en wordt uitgelegd tijdens een tweedaagse opleiding. Ouders, leerkrachten en coaches zijn van


Beelddenken en dyslexie
Datum: 06-19-2016 Categorie: Dyslexie

Niet elke beelddenker heeft last van dyslexie. Wel zijn er veel beelddenkers waarbij het lezen niet op gang komt. Ook blijven leerlingen vaak fonetisch schrijven (zoals je het hoort). Veel beelddenkers met een dyslexieverklaring kunnen wel taal leren door te visualiseren. Beelddenken en lezen Bij beelddenkers waarbij het leesproces niet op gang komt, is het belangrijk


Beelddenken en hoogbegaafd HB
Datum: 06-19-2016 Categorie: Hoogbegaafd HB

Veel hoogbegaafde leerlingen denken in beelden. Vaak is er sprake van een vorm van dyslexie of hebben zij moeite met het automatiseren van sommen en tafels. Door woordbeelden en tafels visueel op te slaan, kunnen zijn de lesstof wel onthouden. Naast het visualiseren van de lesstof, hebben hoogbegaafde leerlingen ook behoefte aan top-down leren. Oftwel


Beelddenken topdown leren (1 van 3)
Datum: 06-19-2016 Categorie: Topdown leren

Beelddenkers denken vanuit een totaalbeeld. De lesstof is net een grote puzzel van 1.000 stukjes. Op de voorkant van de puzzeldoos staat het voorbeeld. Maar die voorkant krijg je niet te zien op school. Elke week krijg je een paar losse stukjes van de puzzel. Een beelddenker wil juist de voorkant van de doos zien,


Beelddenken topdown leren (2 van 3)
Datum: 06-19-2016 Categorie: Topdown leren

Een beelddenker ziet een totaalbeeld en kan dit moeilijk opbouwen vanuit losse deeltjes. Hij is wel in staat om vanuit een geheel terug te beredeneren (omgekeerd leren). In het onderwijs wordt informatie altijd opgebouwd. Een bijna onmogelijke opgave voor een beelddenker. Aanleren om eerst het totaalbeeld te overzien om vervolgens terug te beredeneren om de


Beelddenken ervaringen Ik leer anders
Datum: 06-19-2016 Categorie: Ervaringen

Regelmatig vraag ik aan ouders en kinderen of ze hun ervaring willen delen op de site. Lees hier de verhalen uit de praktijk. Bart 10 jaar beelddenker en diagnose ADHD Bart is 10 jaar en zit in groep 6. In groep 4 kwamen we er achter dat hij een ernstige vorm van dyslexie heeft en


Beelddenken topdown leren (3 van 3)
Datum: 06-06-2016 Categorie: Topdown leren

Logopediste mevrouw M.J. Krabbe over beelddenken en het verwerken van informatie: Bekijken, ziften (uit elkaar trekken) en ordenen (wat zijn de verbanden vanuit de verschillende gezichtspunten). Van overtolligheden ontdoen. Vereenvoudigen (de essentie zoeken of het complicerende weglaten). Verkleinen en verscherpen, dus concreet of ‘in the mind’ handelend bezig zijn.     Voorbeeld wiskundeles op school: