Beelddenkonderzoek
De leermethode Ik leer anders werkt niet met een standaard beelddenkonderzoek. Er is geen officiële diagnose beelddenken in de medische wereld of voor scholen.
Beelddenkers variëren van hoogbegaafde mensen tot aan mensen met een (verstandelijke) beperking. Verder zijn er creatieve geesten en hele rechtlijnig denkende beelddenkers die niet in staat zijn om driedimensionaal iets te bouwen. Deze laatste groep fotografeert vaak de lesstof in plaats van visualiseren. Een standaard onderzoek beelddenken zou tekort doen aan deze bijzondere groep mensen. Met het risico dat een kortdurend onderzoek leerlingen onterecht uitsluit.
Hoe herkennen we dan de beelddenker? Het opleidingscentrum heeft een observatielijst ontwikkeld voor ouders en scholen.
Ieder mens is uniek. Er bestaat geen specifiek type beelddenker
Beelddenkers herkennen zich bijna altijd in meer dan één van onderstaande types:
- de creatieve beelddenker (vaak voorkeur visualiseren lesstof)
- de dromerige beelddenker (vaak voorkeur visualiseren of fotograferen lesstof)
- de rechtlijnige beelddenker (vaak voorkeur fotograferen lesstof)
Download hier de observatielijst Herken de beelddenker in de klas.
Deze observatielijst wordt gebruikt tijdens de opleiding Beelddenken in de klas.
Ouders
Opleidingscentrum Ik leer anders heeft een observatielijst ontwikkeld waarin de verschillende karaktereigenschappen zijn opgenomen met daarbij de ontwikkeling op sociaal gebied en de mogelijke leerproblemen. Daarnaast bekijken we de erfelijkheidsfactor. Uit ervaring weten we dat minimaal één van de ouders deze visuele manier van denken herkent in de familie. Ook al heb je vroeger geen leerproblemen gehad, de manier van denken lijkt erfelijk. Het ‘beleven’ van de wereld in plaats van het ‘beredeneren’ van de wereld. Ouders weten ook al heel vroeg dat hun zoon of dochter ‘anders’ en bijzonder is. Wanneer een kind een handicap heeft (doof, verstandelijk beperkt, hersenletsel) is deze manier van denken niet erfelijk bepaald.
Leerkracht en IB-er
Naast de karaktereigenschappen en ontwikkelingsfases, zijn de leerproblemen een goede indicatie. De observatielijst is voor leerkrachten en IB-ers een goede tool om samen met de ouders de juiste weg te bepalen. Uiteindelijk is het de leerling die direct de eerste sessie kan vertellen of deze leermethode werkt. Daar kan geen onderzoek tegenop.
Victor 14 jaar: “Dit is makkelijk, waarom hebben ze nooit eerder verteld dat je zo kunt leren!”
Jay 9 jaar: “Eindelijk iemand die begrijpt hoe ik denk…”
Observatielijst invullen
Werk alle vragenlijsten van de observatielijst door. Aan de hand van een positieve uitkomst kun je samen met de leerling bespreken of hij of zij zich herkent als beelddenker. Dit betekent dat de leerling een voorkeur heeft voor visueel leren. Door een oefening uit het werkboek van de leermethode Ik leer anders toe te passen, zie je direct of het visualiseren werkt. Succes!
Note: Een beelddenker hoeft geen leerproblemen te hebben. Ook hoogbegaafde leerlingen hebben vaak een voorkeur voor visueel leren. Deze groep heeft het compensatievermogen om de reguliere lesstof eigen te maken. Toch zie je vaak automatiseringsproblemen of een vorm van dyslexie bij deze slimme leerlingen.
Deze observatielijst geeft een indicatie voor een visuele voorkeur van denken. Aan deze observatielijst kunnen geen rechten worden ontleend. Voor een medische diagnose (ADHD, dyslexie) wordt de lezer aangeraden inlichtingen in te winnen bij de huisarts.