Voorbereidend lezen
Kleuters voorbereiden op groep 3
Voor leerkrachten, ouders, IB’ers, RT’ers, logopedisten en orthopedagogen.
De overgang naar groep 3 is niet altijd vanzelfsprekend. Voor deze kinderen, die een extra steuntje in de rug nodig hebben, is de opleidingsdag ‘Kleuters voorbereiden op groep 3’ voor leerkrachten, coaches, logopedisten en ouders.
Bijvoorbeeld wanneer voorbereidend lezen moeizaam verloopt in groep 1 en 2, gaan er bij de meeste leerkrachten en logopedisten alarmbellen af. Deze kinderen moeten in groep 3 extra in de gaten gehouden worden of langer blijven kleuteren. Vaak zijn dit leerlingen met TOS, ASS en/of ADHD met een zwak verbaal werkgeheugen. Vaak komt er dyslexie voor in de familie. De hoogte van het IQ maakt daarbij niet uit. De volgende signalen bij kleuters kunnen duiden op slechte auditieve verwerking met als gevolg, moeite met het (voorbereidend) leesproces:
Vroegtijdig signaleren leesproblemen bij kleuters:
- Moeite met mondelinge opdrachten (achterstand in taalbegrip)
- Kleine woordenschat
- Slecht verstaanbaar (problemen met articulatie)
- Moeite met het onthouden van eenvoudige liedjes
- Moeite met rijmen
- Moeite met benoemen welke klank bij welke letter hoort
- Moeite met abstracte begrippen (bijvoorbeeld kleuren en voorzetsels)
- Moeite met getalbegrip
- Slechte concentratie in de klas
‘Ieder nadeel heeft z’n voordeel.’
Kinderen met TOS, ASS, HB en ADHD hebben een verhoogde kans op dyslexie. Zij worden vaak doorverwezen naar logopedie. Deze kinderen met een zwak verbaal werkgeheugen hebben meestal wel een gemiddeld tot hoog visueel-ruimtelijk werkgeheugen. Bij deze problematiek maken logopedisten daarom vaak gebruik van visualisaties met behulp van plaatjes of materiaal. Door ook het woordbeeld toe te voegen, zien kinderen van 4 of 5 jaar oud, dat het rijtje woorden met dezelfde klank begint. In de de workshop combineren we het plaatjes, gesproken tekst én het woordbeeld. Zo wordt het beter onthouden.
Naast leerlingen met een achterstand, zien we ook hoogbegaafde kleuters die zichzelf leren lezen met behulp van woordbeelden. Soms lukt het lezen in groep 3 niet meer omdat ze dan moeten hakken-en-plakken volgens de reguliere lesmethodes. Deze leerlingen kunnen aan de slag met het online programma.
Inhoud opleidingsdag
- vroegtijdig signaleren leesproblemen (signaleringslijst)
- verbaal en visueel werkgeheugen
- voorbereidend lezen (3 niveaus)
- meetinstrument: persoonlijke leeslijst (aantal woorden kunnen lezen)
- zinsopbouw met kaartjes
- fonologische articulatiestoornis (verstaanbaarheid en rijmen)
- woordenschat
- cijfers, tellen en cijferbegrip
- kleuren
- speelse werkvormen
We werken tijdens de opleidingsdag met een stappenplan om de lesstof gestructureerd aan te bieden. Je krijgt een kant-en-klaar lespakket aangereikt met het jaaraccount voor het online programma. We gaan aan de slag met leuke en leerzame werkvormen. Neem je laptop mee, we brengen alles direct in praktijk.
De opleiding wordt gegeven door Agnes Oosterveen, Sylvia Torn en Jildu van Duijvenvoorde. Jildu is logopediste en vertelt vanuit de praktijk. De opleiding is CRKBO-geregistreed en heeft het NRTO-keuromerk.
Datum, locatie en kosten
Dinsdag 6 februari in Zoetermeer van 9:30-17:00 uur
en online intervisie op dinsdag 12 maart 15:30-17:00 uur.
Kosten 325 euro inclusief lesmateriaal, jaaraccount online programma, koffie/thee en lunch.
Lespakket
Het lespakket bestaat uit drie niveaus en een persoonlijke leeslijst. In het computerprogramma staan veel kant-en-klare modules. Je maakt tijdens de opleiding ook zelf lesmateriaal, afgestemd op de leerstijl, interesse en het niveau van de leerling.
Je maakt met een druk op de knop gepersonaliseerde:
- beeldpakketten
- memorykaartjes
- pdf-werkbladen
- online spelletjes
Voorbereidend lezen
- Niveau bepalen met persoonlijke leeslijst
- Niveau 1 Woordbeelden lezen / (her)kennen
- Niveau 2 Woordbeelden oefenen
- Niveau 3 Woordbeelden schrijven
- Werkbladen maken
- Online spelletjes maken
- Meetinstrument: persoonlijke leeslijst (aantal woorden kunnen lezen)
- Zinsopbouw met kaartjes
Automatiseren
Als het voorbereidend lezen lastig is, zijn er ook vaak problemen met het automatiseren van cijfers en abstracte begrippen.
- Cijfers, tellen en getalbegrip
- Lol met cijfers
- Kleuren
- Voorzetsels