Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Required fields

Kennis maken

Ik ben Agnes Oosterveen, een beelddenker van 46 jaar. Moeder van een geweldige puberzoon Kristo en getrouwd met Bart. Rond mijn 30e jaar kwam ik in aanraking met het begrip beelddenken. Alle puzzelstukjes vielen op z’n plek. Ik heb zelf een moeizame schoolperiode gehad, terwijl nu blijkt dat ik makkelijk leer. In het bedrijfsleven heb ik door hard werken en mijn creativiteit altijd hoge functies gekregen.

Ik dacht: dit moet makkelijker kunnen! Mijn zoon is een kopie van zijn moeder. Kristo is een heerlijk creatief en muzikaal kind. Beelddenken lijkt erfelijk. In mijn praktijk is er ook altijd minimaal één ouder die deze visuele manier van denken herkent. Bij uitzondering ligt er een handicap aan ten grondslag, bijvoorbeeld doof geboren. Met de observatielijst die ik heb ontwikkeld, kunnen beelddenkers sneller worden herkend.

Problemen voorkomen

Ik wilde deze lijdensweg voor Kristo besparen. Veel beelddenkende kinderen ontwikkelen faalangst op jonge leeftijd. Je gedraagt je anders. Je bent niet dom, maar toch snap je de lesstof niet. Een veel gehoorde opmerking is:

“Het zit er wel in, maar komt er niet uit.”

Kristo is ondertussen 16 jaar en heeft net zijn eigen stukadoorsbedrijf ingeschreven: Veenstuc. Hij werkt voor particulieren, maar ook voor bedrijven naast zijn studie. Beelddenkers die in hun kracht blijven, kunnen ongelooflijke dingen doen.

Herkenning en erkenning voor deze manier van denken!

Bij alle bestaande methodes over beelddenken, miste ik de concrete vertaalslag naar het onderwijs. Ik wilde een praktische methode ontwikkelen waarbij ouders en leerkrachten snel zelf aan de gang konden gaan om de leerachterstand van de beelddenker in te halen.

In mijn praktijk is de leermethode tot stand gekomen samen met de kinderen. Deze aanpak werkte zo goed dat ik uiteindelijk een wachtlijst had van een jaar voor nieuwe leerlingen. De nood was voor iedereen urgent. Ik wilde zo veel mogelijk kinderen helpen, dus besloot ik het werkboek te schrijven en coaches op te leiden. De coaches die ik persoonlijk opleid, krijgen na de tweedaagse opleiding een power-point-presentatie om collega’s in hun eigen omgeving te informeren en te leren werken met de methode. Zo bereiken we met z’n allen zoveel mogelijk leerlingen zodat zij weer blij naar school kunnen gaan.

 

Beelddenken in de klas

Dankzij het ontwikkelde computerprogramma om woordbeelden te visualiseren, is het mogelijk om thuis maar ook in de klas met een koptelefoon te oefenen. Zo kan de methode worden gebruikt op een reguliere school en kan de leerkracht of ouder de voortgang monitoren. Naast het visualiseren is top-down leren belangrijk. Deze leerlingen hebben een totaalbeeld nodig voordat ze met een nieuw onderwerp starten. De ‘Ik leer anders-coaches’, maar ook scholen, werken nu met pre-teaching zodat de beelddenker de reguliere lesstof in de klas beter kan volgen.
Mijn droom is uiteindelijk een protocol op scholen begin groep 3. Ben jij een cognitieve leerling of een visuele leerling? En daar wordt dan de leermethode op afgestemd.

 

Ervaring uit het werkveld

Beelddenken is meer dan denken in plaatjes. Het is een manier van ‘zijn’. Naast de leerproblemen zie je ook vaak sociaal-emotionele problemen. In de opleiding gaan we daar uitgebreid op in. Ik geef de coach-opleiding altijd zelf omdat ik het belangrijk vind om vanuit ervaring te kunnen spreken. Ook kan ik antwoord geven op specifieke vraagstukken omdat ik met alle type beelddenkers heb gewerkt. Van mensen met een verstandelijke beperking tot hoogbegaafde leerlingen. Van creatieve geesten, tot hooggevoelige of rechtlijnig denkende beelddenkers. Het geweldige van dit werk is, dat geen beelddenker hetzelfde is!

Agnes Oosterveen