Wetenschappelijk onderzoek toont aan: Bepaald type brein heeft een beter lange termijn visueel geheugen. Goed nieuws voor beelddenkers! Beelddenkers, hoogbegaafde leerlingen, ADHD type 1 en 2 en/of leerlingen met autisme hebben vaak een ondergeactiveerd brein met veel trage theta-golven. Dit kun je meten in een EEG. Dit zorgt vaak voor klachten als een vertraagd werktempo,
Driedimensionaal denken is moeilijk voor te stellen als je geen beelddenker bent. Je kunt een object van verschillende kanten bekijken zonder uit je stoel te komen. Dit betekent ook dat je oplossingen ziet voor problemen die andere niet kunnen bedenken of zelfs kunnen begrijpen. Een grote groep beelddenkers heeft een goed ruimtelijk inzicht. Let op: De
Magazine PrimaOnderwijs: Hoe herken je de beelddenker? Artikel beelddenken van twee pagina’s over de leermethode Ik leer anders in het blad PrimaOnderwijs (door Jannemieke van Dieren) Met 180.000 lezers het grootste blad voor alle onderwijsprofessionals. Een beeld zegt meer dan duizend woorden Zo herken je de beelddenker. Een kind met een leerachterstand of dyslexie in
Dr. Jaap Murre van de Universiteit van Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar het visuele- en verbale leersysteem onder 28.000 mensen in de leeftijd van 11 tot 80 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat een groep mensen daadwerkelijk de voorkeur houdt voor visueel informatie verwerken. Je kunt hier het onderzoeksrapport downloaden. Kijk voor meer artikelen over beelddenken:
Beelddenken is de wereld beleven = PRIMAIR DENKPROCES Jonge kinderen worden geboren met een dominante rechter hersenhelft. Zij maken geen gebruik van taal. Door het bewegen van de armen en benen verkennen zij de ruimte om zich heen. Met klanken (huilen) maken zij duidelijk dat ze iets willen. Alles is gericht op het direct vervullen
Creatieve beroepen voor beelddenkers Op latere leeftijd zie je de groep beelddenkers terug in creatieve beroepen: architecten, ontwerpers, aannemers, tekstschrijvers, reclame, kunstenaars, muziekanten, cabaretiers, ICT-ers, enz. In het bedrijfsleven zitten ze te springen om deze creatieve werknemers die nieuwe processen kunnen bedenken. Beelddenken is een gave. Gebruik je gave om eventuele gebreken aan de linker
Beelddenken is een gave, dit betekent dat je primair denkt met je rechter hersenhelft (zie het hoofdstuk Hersenhelften). Helaas heeft een dominante rechter hersenhelft vaak een zwakkere linker hersenhelft als gevolg. Misschien heb je als beelddenker leerproblemen, last van impulsief gedrag, weinig tijdsbesef, dyslexie enz. In onze maatschappij hechten we veel waarde aan zaken als
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben kinderen die beelddenken een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze
Leerlingen met een diagnose autisme ASS hebben een voorkeur voor visueel leren. We maken bijvoorbeeld gebruik van picto’s om zaken te verduidelijken. Het lesmateriaal wordt daarentegen vaak niet in beelden aangeboden. Met de leermethode Ik leer anders vertalen we de lesstof naar beelden. Dit uitgebreide lespakket is voor de basisschool, maar ook in het voortgezet
Lesmateriaal ADHD Leerlingen met de diagnose ADHD denken in beelden. Zij hebben een voorkeur voor visueel lesmateriaal. Gesproken tekst wordt minder goed onthouden. Door de lesstof te visualiseren kunnen zij wel foutloos schrijven, lezen en tafels automatiseren. Deze techniek is vrij simpel en wordt uitgelegd tijdens een tweedaagse opleiding. Ouders, leerkrachten en coaches zijn van