Beelddenken topdown leren (3 van 3)
Logopediste mevrouw M.J. Krabbe over beelddenken en het verwerken van informatie:
-
Bekijken, ziften (uit elkaar trekken) en ordenen (wat zijn de verbanden vanuit de verschillende gezichtspunten).
-
Van overtolligheden ontdoen.
-
Vereenvoudigen (de essentie zoeken of het complicerende weglaten).
-
Verkleinen en verscherpen, dus concreet of ‘in the mind’ handelend bezig zijn.
Voorbeeld wiskundeles op school:
A.Denkwijze, sorteergedrag niet-beelddenker:
B. Denkwijze, sorteergedrag beelddenker:
Een beelddenker gaat de lesstof ziften (uit elkaar trekken) en op zijn manier ordenen (wat zijn de verbanden vanuit de verschillende gezichtspunten). Het eindresultaat is daarom anders dan dat van zijn klasgenoten. Als vooraf het eindresultaat duidelijk zou zijn, had hij de informatie anders opgeslagen in zijn geheugen. Deze leerlingen moeten dus leren leren. Vooraf eerst de lesstof als totaalbeeld leren voordat je de losse stukjes in de les krijgt aangeboden. Dan leren ze vaak zelfs sneller. Dit heet topdown leren.