Beelddenken en ADHD / ADD
Lesmateriaal ADHD
Leerlingen met de diagnose ADHD denken in beelden. Zij hebben een voorkeur voor visueel lesmateriaal. Gesproken tekst wordt minder goed onthouden. Door de lesstof te visualiseren kunnen zij wel foutloos schrijven, lezen en tafels automatiseren. Deze techniek is vrij simpel en wordt uitgelegd tijdens een tweedaagse opleiding. Ouders, leerkrachten en coaches zijn van harte welkom. Meer informatie opleiding beelddenken Ik leer anders.
ADHD en plek in de klas
Kinderen met ADHD hebben regelmatig last van buikpijn. Dit wordt vaak veroorzaakt door stress en/of overprikkeling. Deze leerlingen ‘ontploffen’ thuis na schooltijd of ze laten in de klas gedragsproblemen zien. Wat is de beste plek om in de klas te zitten? Dichtbij de docent, vlak naast de deur, ergens achterin? De praktijk heeft uitgewezen dat leerlingen met ADHD, het liefst achterin de klas zitten met hun rug naar de muur. Dat geeft hen een gevoel van veiligheid en overzicht. Bekijk de plattegrond met de beste plek in de klas.
Drie doelgroepen ADHD in de DSM-V diagnostiek
Wat zie je in het ADHD-brein met een (Q)EEG-scan?
- ADHD overwegend onoplettend (oude ADD) – onderactivatie
- ADHD overwegend impulsief – overactivatie
- ADHD com – combinatie van bovenstaande types – onder- en overactivatie
Uitleg breinmwerking via de site Brainmarker.com en de brein-encyclopedie.
Veel beelddenkers hebben ADHD-symptomen of misschien een diagnose. Je kunt drie types ADHD in een breinmeting onderscheiden. Je kunt daardoor zelfs vooraf bepalen bij welke groep medicatie wel of niet zal werken. Je kunt ook klachten, overprikkeling en stress voorkomen door de omgeving aan te passen en te oefenen met de ademhaling (hartcoherentie). We nemen een kijkje in deze unieke breinen tijdens de tweedaagse opleiding ‘Grip op gedrag’. Meer informatie.
ADHD type 1. Overwegend onoplettend
Bij de meeste ADHD-kinderen wordt tijdens een (Q)EEG-meting, onderactivatie gemeten aan de voorzijde van het hoofd. Dit veroorzaakt concentratieproblemen in een drukke omgeving. Daarentegen is dit ook een gave. Deze kinderen zijn vaak creatief begaafd en denken buiten kaders. Dromen daardoor vaak weg in de klas…
ADHD type 2. Overwegend impulsief
Bij een kleine groep ADHD-ers (20%), meestal jongens, is er sprake van overactivatie in het brein. Dit betekent dat de hyperactiviteit in het gedrag en de motoriek samengaat met echte hyperactiviteit in de hersenen. Deze prachtige energie maakt dat deze mensen op volwassen leeftijd vaak natuurlijk leiders zijn met een grote dosis humor.
ADHD type 3. Combinatie
Er bestaat een combinatie-groep. Deze leerlingen beantwoorden minimaal 6 van de 9 vragen met ‘ja’ op beide vragenlijsten uit de DSM-5. Gedurende de afgelopen zes maanden wordt voldaan aan zowel het criterium onoplettenheid als hyperactiviteit-impulsiviteit. Een unieke combinatie.