Neurodiversiteit

.
Workshop Neurodiversiteit
Voor ouders, ADHD-coaches, neurofeedbacktrainers, leerkrachten, RT-ers, IB-ers, bijlespraktijken, HB-specialisten, logopedistes, orthopedagogen, kindertherapeuten, enz.
Neurodiversiteit betekent dat mensen op verschillende manieren denken, leren en informatie verwerken. Neurodivergentie betekent dat iemands hersenen op een andere manier werken dan wat als ‘normaal’ of ‘gemiddeld’ wordt gezien. Een breinmeting toont vaak een andere prominente breinactiviteit aan, ten opzichte van de meerderheid van de bevolking. Dit kan klachten en/of een andere leerstijl veroorzaken.
Voorbeelden van neurodiversiteit:
– ADHD
– ASS (autisme)
– Beelddenken
– HSP / hoogsensitief
– Hoogbegaafd
– Dyslexie
Dimensies Neurodiversiteit
Bij neurodiversiteit gaan we ervan uit dat een ieder uniek is. Er bestaat geen neurodiverse ‘referentiewaarde’. Om deze variaties beter te begrijpen, kunnen we neurodiversiteit onderverdelen in zeven hoofd- en subdimensies:
1. Cognitieve processen
Deze dimensie betreft de manier waarop informatie wordt waargenomen, verwerkt en onthouden.
– Aandacht en concentratie: Het vermogen om de aandacht te richten en vast te houden.
– Informatieverwerking en geheugen: Verschillen in kortetermijn- en langetermijngeheugen.
– Creatief denken: Het genereren van originele en innovatieve ideeën.
2. Emotionele processen
Deze dimensie omvat de ervaring en regulatie van emoties.
– Emotionele intensiteit: Sterke of gedempte emotionele reacties.
– Emotieregulatie: Het beheren van emoties.
– Empathie: Het vermogen om de emoties van anderen aan te voelen en te begrijpen.
3. Gedragsprocessen
Deze dimensie richt zich op patronen in gedrag en reacties op de omgeving.
– Impulsiviteit: Neiging tot snelle, ongeplande reacties.
– Hyperactiviteit: Verhoogde fysieke activiteit en rusteloosheid.
– Herhalend gedrag: Terugkerende handelingen of routines.
4. Sociale processen
Deze dimensie betreft interacties en communicatie met anderen.
– Sociale communicatie: Het begrijpen en gebruiken van verbale en non-verbale signalen.
– Sociale interactie: Het aangaan en onderhouden van relaties.
5. Lichaamsbeleving en interoceptie
Deze dimensie heeft betrekking op de waarneming van interne lichamelijke signalen.
– Lichaamsbewustzijn: Het bewust zijn van lichamelijke sensaties.
– Interoceptie: Het waarnemen van interne signalen zoals honger, dorst en pijn.
6. Waakzaamheid en reactievermogen
Deze dimensie betreft het energieniveau en de alertheid.
– Alertheid: De mate van oplettendheid.
– Stressgevoeligheid: Reacties op stressvolle situaties.
– Energieniveau: De hoeveelheid energie gedurende de dag
7. Sensorimotorische systemen en exteroceptie
Deze dimensie beschrijft de verwerking van externe zintuiglijke informatie en motorische reacties.
– Zintuiglijke waarneming: Het verwerken van informatie via zintuigen zoals zicht, gehoor en tast.
– Motorische reacties: Onze fysieke reacties op zintuiglijke prikkels
Analysetool Neurodiversiteit
Door inzicht te krijgen in bovenstaande dimensies kunnen we beter begrijpen hoe neurodivergente individuen de wereld ervaren. Met de analysetool Neurodiversiteit en de omgevingscurve kun je vervolgens eventuele klachten inzichtelijk maken en samen bepalen ‘aan welke knoppen we kunnen draaien’ om de klachten te verminderen. Daarvoor krijg je concrete tools aangereikt, denk aan concentratie training, een bewegingsprogramma, emotieladder, assertiviteitskaarten, enz.
Analysetool Neurodiversiteit
Inhoud workshop Neurodiversiteit
– Zeven dimensies van Neurodiversiteit
– Analysetool en omgevingscurve Neurodiversiteit
– Tools om klachten te verminderen
Data workshop Neurodiversiteit
De workshop is een samenwerking tussen Opleidingscentrum Ik leer anders en Brainmarker Neurodiversiteit & neurotraining.
Kosten 345 euro inclusief koffie/thee, lunch, omgevingscurve en analysetool. Het opleidingscentrum is CRKBO geregistreerd (beroepsonderwijs) en heeft het NRTO-keurmerk.
Dinsdag 16 september 2025 in Zoetermeer
Maandag 10 november 2025 in Rijssen