Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Eéndaagse cursus

Onderzoeksgesprekken met kinderen

Hoe krijg je diepgang in gesprekken met je kind(eren) en/of leerlingen? Een hele uitdaging in het tijdperk van de Youtube-filmpjes en korte WhatsApp berichtjes. Tijdens deze eendaagse cursus leer je de techniek om onderzoeksgesprekken te leiden. In de klas, in je eigen praktijk of thuis aan de keukentafel met je zoon of dochter. Door de gespreksstructuur worden kinderen uitgedaagd actief deel te nemen aan het gesprek, waardoor je samen tot nieuwe inzichten komt. Zo ontwikkelen ze hun eigen-wijsheid!

In de klas

Onderzoeksgesprekken zijn uitermate geschikt om aan te sluiten op de belevingswereld van je leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de lesstof of actualiteit. Door in gesprek te gaan over relevante vragen of thema’s, creëren leerlingen hun eigen wijsheid en praktische inzichten. Hierdoor wordt de lesstof beter begrepen en onthouden. Dit is niet alleen gunstig voor beelddenkers, maar voor alle kinderen. De lessen worden interactief en de betrokkenheid van de leerlingen zichtbaar vergroot. Ook in (team)vergaderingen kun je samen tot verrassende nieuwe inzichten komen door onderzoeksgesprekken.

In de coachingspraktijk

Een mooie aanvulling op de technieken van (kinder)coaching. Door filosofische onderzoeksgesprekken komen cliënten tot nieuwe inzichten en mogelijke oplossingen, gebaseerd op eigen ervaring.

Thuis aan de keukentafel

Kinderen worstelen met levensvragen en hebben vragen over specifieke ervaringen. De moeilijkheid zit ‘m vaak in het formuleren van die vraag en de mogelijkheid om er eens rustig voor te gaan zitten. Maar als je de tijd en ruimte neemt, kan het heel leuk en leerzaam zijn om samen op zoek te gaan naar antwoorden via een onderzoeksgesprek. Daarnaast is opvoeden is vaak eenrichtingsverkeer. Ruim je kamer op. Om 20.00 uur thuis komen…. Door samen vragen te onderzoeken ga je in gesprek met je zoon en/of dochter. Door zelf na te denken, komen kinderen en pubers vaak met verrassende oplossingen waar ze zelf achter staan.

Filosofische onderzoeksgesprekken

De filosoof Aristoteles maakte onderscheid tussen:

  • theoretische of wetenschappelijke kennis die we voorgeschoteld krijgen (epistèmè)
  • eigen wijsheid, verstandigheid, praktische kennis (phronèsis)

Wij gaan op zoek naar de eigen-wijsheid! Tijdens de cursus oefen je het leiden van filosofische onderzoeksgesprekken en ontwikkel je competenties als gespreksleider. Je leert hoe je een willekeurige vraag kunt vertalen naar een geschikte uitgangsvraag voor een onderzoeksgesprek. Je krijgt veel tips en voorbeelden voor in de klas en in de dagelijkse praktijk.

Je leert de structuur voor onderzoeksgesprekken met kinderen

  • De rol van gespreksleider. Wat zijn de spelregels en hoe leid je een gesprek? Hoe stimuleer je het stellen van vragen? Hoe voorkom je een discussie waarin deelnemers gelijk willen krijgen?
  • Geschikte uitgangsvragen (laten) formuleren, ook vanuit de actualiteit of lesstof.
  • Concrete ervaringen uitwisselen en goed luisteren naar elkaar.
  • Samen zoeken naar inzichten/antwoorden op de uitgangsvraag.
  • Evaluatie van het onderzoeksgesprek.

 

Cursusleiding

De cursus wordt gegeven door Agnes Oosterveen, auteur van het werkboek lk leer anders en Rudolf Kampers, auteur van het boek Filosoferen aan de keukentafel.

Aanmelden

Meer informatie over kosten en locatie vind je in de kolom of op het aanmeldformulier.