Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Tweedaagse opleiding
Beelddenken, leermethode Ik leer anders ©

Voor ouders, ADHD/ASS-coaches, leerkrachten, RT-ers, IB-ers, bijlespraktijken, HB-specialisten, logopedistes, orthopedagogen, kindertherapeuten, enz.

De huidige (cognitieve) onderwijsmethodes sluiten niet aan bij alle leerlingen. Dit kunnen we wetenschappelijk onderbouwen vanuit de breinwerking. Deze leerlingen hebben vaak een leerachterstand of men denkt aan dyslexie of dyscalculie. Er is ook overlap met diagnoses als ADD, ADHD, ASS, TOS of kenmerken van HSP (hoogsensitief). Ook slimme/hoogbegaafde leerlingen kunnen onvoldoendes halen als de lesstof niet aansluit bij hun manier van denken. Bijles of doubleren helpt niet of nauwelijks omdat dezelfde lesstof wordt herhaald. We horen dan ook regelmatig: “Het zit er wel in, maar komt er niet uit.” De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof zodat leerlingen de lesstof wel kunnen begrijpen en onthouden. In de volksmond noemen we dit beelddenken. We gaan zien dat deze leerlingen meer nodig hebben dan alleen (prenten-)plaatjes.

Opleidingscentrum Ik leer anders heeft praktisch lesmateriaal ontwikkeld. Je ontvangt bij de opleiding een inzichtelijk werkboek, stappenplan, werkbladen en een jaaraccount voor een online oefenprogramma.

Ouders kunnen na de tweedaagse opleiding de leerachterstand inhalen met hun zoon of dochter. Ben je coach, leerkracht, RT-er, IB-er, logopedist, orthopedagoog of kindertherapeut dan kun je de leermethode ‘Ik leer anders’ direct toepassen in je dagelijks werk. De techniek van de leermethode is geschikt voor kleuters, leerlingen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO. Agnes Oosterveen en Sylvia Torn geven de training en stemmen het lesmateriaal af op de deelnemers in de zaal. Het opleidingscentrum is CRKBO geregistreerd (beroepsonderwijs) en heeft het NRTO-keurmerk. Opleiding is geaccrediteerd door de ABvC (Algemene bond voor counseling).

Data

2024
Maandag 29 en dinsdag 30 januari 2024, Rijssen (VOL)
Dinsdag 27 februari 2024 en 5 maart 2024, Zoetermeer (VOL)
Maandag 25 en dinsdag 26 maart 2024, Rijssen (aanbieding overnachting)
Dinsdag 7 en 14 mei 2024, Zoetermeer
Maandag 3 en dinsdag 4 juni 2024, Rijssen (aanbieding overnachting)
Donderdag 19 september en 26 september 2024, Zoetermeer
Maandag 11 en dinsdag 12 november 2024, Rijssen (aanbieding overnachting)

Kosten 485 euro voor twee dagen, inclusief lesmateriaal, werkboek, account computerprogramma Online trainer, koffie/ thee en buffet lunch.

opleiding beelddenken

Opleiding door Agnes Oosterveen, auteur van de leermethode Ik leer anders en Sylvia Torn.

Inhoud opleiding beelddenken

Lesmateriaal

Theorie beelddenken en wetenschappelijke onderbouwing

Dankzij mijn samenwerking met neurowetenschapper Björn Crüts kunnen we de visuele leerstijl wetenschappelijk onderbouwen.

  • Kenmerken en karaktereigenschappen van de verschillende typen beelddenkers
  • Uitleg breinwerking vanuit het EEG
  • Overlap met ADD, ADHD, ASS, TOS, HSP en hoogbegaafd
  • Observatielijst voor leerkrachten en hulpverleners
  • Digitale test voor klanten: Welk type leerling ben jij?
  • Op verzoek maken we een EEG-meting in de zaal.

We nemen een kijkje in het brein van de beelddenker met behulp van een EEG-meting.

 

 

Van theorie naar de praktijk

Het grootste misverstand is dat beelddenkers beter leren met behulp van prenten-plaatjes. De lesboeken staan vol afbeeldingen en worden verkocht als visuele lesmethodes. Voor beelddenkers met een grote fantasie werken deze plaatjes juist averechts. Het leidt af van de lesstof en roept verkeerde associaties op. Wat heeft een beelddenker dan wel nodig om tot leren te komen? Dankzij de theorie, kun je de beelddenker beter herkennen en inspelen op de specifieke behoeften. Vervolgens ga je met de techniek van de leermethode Ik leer anders aan de slag.

Informatie en lesstof

  • Ordenen
  • Opslaan
  • Onthouden

Taal: spelling

Lezen

Veel beelddenkers hebben moeite met technisch lezen. Zij slaan de lidwoorden over (de-het-een) en vaak lijkt het alsof zij radend lezen. Daarnaast kunnen de meeste beelddenkers niet verklanken (hakken-plakken) volgens de reguliere lesmethodes. Zij lezen woorden als woord-beelden, als een soort logo. Door de spellingswoordjes te visualiseren op de computer, slaan zij de woorden op als ‘woord-beeld’. Het leesproces komt op gang na het doorwerken van de online woordpakketten. Daarna (her)kennen leerlingen de woorden die in de boeken staan. Dit bevordert ook de woordenschat. Je kunt direct aan de slag. Bij de opleiding krijg je een gratis jaaraccount voor de Online trainer (t.w.v. 39 euro). Leerkrachten en coaches kunnen vervolgens voor slechts 10 euro leerling-accounts aanmaken.

  • Lezen voor je plezier
  • Technisch lezen
  • Begrijpend lezen met kleuren-systeem

Rekenen

  • Tafels automatiseren
  • Sommen automatiseren
  • ‘Bewegend leren’ met de honderd-mat.
  • Breuken

Klokkijken

  • Analoog
  • Digitaal

Overige vakken en tips, ook voor het voortgezet onderwijs

  • Hoe maak je een samenvatting?
  • Spreekbeurten en werkstukken
  • Boekbespreking en opstel schrijven
  • Top-down leren
  • Gebruik van zoekmachines
  • Executieve functies

Voor leerkrachten en onderwijsassistenten: beelddenken integreren in huidig onderwijs

  • Pre-teaching
  • Verlengde instructie

Voortgezet onderwijs en MBO

De techniek van de leermethode is ook bruikbaar in het voortgezet onderwijs en MBO. In het computerprogramma om woordbeelden te visualiseren kun je ook kiezen voor de talen Engels, Duits of Frans. Maar denk ook aan moeilijk biologie-termen zoals celmembraan, vacuole enz. Deze termen onthoud je beter als je ze hebt opgeslagen als plaatje in je hoofd. Tijdens de opleiding worden verschillende vakken voor het voortgezet onderwijs besproken. Leerkrachten kunnen met deze informatie de vertaalslag maken naar het VO, MBO en HBO.

Concentratieproblemen en een hoge prikkelverwerking (HSP)

Beelddenkers hebben vaak een langzamere verwerkingstijd, concentratieproblemen en/of zijn snel overprikkeld.  Dit veroorzaakt spanning, stress of angstgevoelens. Welke praktische hulpmiddelen kunnen we inzetten? Wat is bijvoorbeeld de beste plek in de klas voor een hoogsensitieve leerling met concentratieproblemen? Pas als een leerling lekker in z’n vel zit, verbeteren de leerprestaties.

Certificaat beelddenk-coach Ik leer anders©

Na de tweedaagse opleiding ontvang je een certificaat op naam. Als gecertificeerd coach kun je ervoor kiezen om de training ‘Ik leer anders’ aan te bieden aan derden (tarief bepaal je zelf). Een vermelding als coach op de website is inbegrepen bij de cursusprijs. Ook ontvang je een power-point-presentatie om workshops aan te bieden aan collega’s of geïnteresseerden.

Aanmelden

Meer informatie over kosten, data en locaties vind je in de kolom of op het aanmeldformulier.

Reacties deelnemers:

“Gisteren heb ik het eerste deel van je cursus mogen doen en vanmorgen heb ik de eerste sessie gedaan met Ise (8 jaar groep 5). En WAUW wat prachtig om te zien dat het echt werkt. Nadat we de kasten in haar hoofd hebben gezet, hebben we het alfabet erin gezet. Daarna hebben we STATION gedaan. En inderdaad ze kan van voor naar achter en van achter naar voor spellen. Het was voor haar zo ’n openbaring dat ze begon te huilen, dit heeft zeker een kwartier geduurd. Ze was zo overdonderd, het besef dat ze dit kan!! Ise is druk bezig met het computerprogramma en de woordpakketten van groep 3 en ze vindt het zelfs leuk om te doen :)”

“Hoi Agnes, ik heb enige maanden geleden de training gevolgd bij jou. Ik wil even met je delen dat mijn dochter in 4 maanden tijd 1.5 jaar spellingsachterstand heeft ingelopen en de cito begrijpend lezen foutloos heeft gemaakt. Dit alles dankzij jouw cursus. Dank je wel!”

“Ik heb na de tweede training dit geprobeerd bij een jongetje met TOS. Hij zit in groep 6, kon helemaal niks van klokkijken, binnen 25 minuten kon hij volledig klokkijken! Dit gelijk laten zien aan zijn juf en die was echt verbijsterd! Super.”

“De opleiding sloot naadloos aan op mijn werk en de dingen die wil nog wil ontwikkelen voor mijn leerlingen. Een feest van herkenning, fijn tempo, goede info en veel praktijkvoorbeelden.”

“Ik vind de lesstof erg fijn en ik ervaar hoe het werkt door de praktische oefeningen tijdens de lesdag. Het werkboek is boeiend en het werkt.”

“Ik ben zeer blij dat ik de opleiding heb gevolgd. Dit heeft ervoor gezorgd dat er alweer een nieuwe wereld opengegaan is voor mij en dat er nog zo veel kennis te vergaren valt over kinderen met hoogbegaafdheid. Heel blij met de presentatie en uitleg. Ik had meteen zin om alles toe te passen en te proberen bij mij eigen kinderen. Bedankt dat jullie er zijn!”


Opleidingscentrum Ik leer anders heeft een scholingsovereenkomst met het UWV. Indien het UWV het noodzakelijk acht voor jou om scholing te volgen voor ander werk dan betaalt het UWV de opleiding. Ik leer anders voldoet aan de door het UWV vastgestelde voorwaarden.

Opleiding k leer anders is geaccrediteerd door de ABvC (Algemene bond voor counseling) met 13 PE punten.