Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Kenniscentrum

Diagnostiek beelddenken: Herken de beelddenker in de klas
Datum: 10-25-2016 Categorie: Test beelddenken en diagnostiek

Er bestaat geen specifiek type beelddenker. Beelddenkers herkennen zich bijna altijd in meer dan één van onderstaande types: de creatieve beelddenker (vaak voorkeur visualiseren lesstof) de dromerige beelddenker (vaak voorkeur visualiseren of fotograferen lesstof) de rechtlijnige beelddenker (vaak voorkeur fotograferen lesstof) Download hier de observatielijst Herken de beelddenker in de klas. Deze observatielijst wordt gebruikt tijdens


Beelddenken en ruimtelijk inzicht
Datum: 07-18-2016 Categorie: Ruimtelijk inzicht

Driedimensionaal denken is moeilijk voor te stellen als je geen beelddenker bent. Je kunt een object van verschillende kanten bekijken zonder uit je stoel te komen. Dit betekent ook dat je oplossingen ziet voor problemen die andere niet kunnen bedenken of zelfs kunnen begrijpen. Een grote groep beelddenkers heeft deze gave. (De groep beelddenkers die lesstof fotografeert


Is je kind een beelddenker?
Datum: 06-19-2016 Categorie: Test beelddenken en diagnostiek

  Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen? Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer? Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)? Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld? Wordt hij/zij makkelijk afgeleid? Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden  uitgevoerd? Heeft je kind


Ben jij een beelddenker?
Datum: 06-19-2016 Categorie: Test beelddenken en diagnostiek

Test studenten en volwassenen Denk je vooral in beelden in plaats van woorden? Weet je dingen, zonder in staat te zijn uit te leggen waarom? Los je problemen op ongebruikelijke wijze op? Heb je een levendige verbeelding? Herinner je wat je gezien hebt en vergeet je wat je hoort? Ben je verschrikkelijk slecht in het spellen


Artikelen beelddenken
Datum: 06-19-2016 Categorie: Artikelen beelddenken

Magazine PrimaOnderwijs Artikel beelddenken van twee pagina’s over de leermethode Ik leer anders in het blad PrimaOnderwijs (door Jannemieke van Dieren) Met 180.000 lezers het grootste blad voor alle onderwijsprofessionals. Een beeld zegt meer dan duizend woorden Zo herken je de beelddenker. Een kind met een leerachterstand of dyslexie in de groep? Het zou een


Wetenschappelijk onderzoek beelddenken
Datum: 06-19-2016 Categorie: Wetenschappelijk onderzoek

Dr. Jaap Murre van de Universiteit van Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar het visuele- en verbale leersysteem onder 28.000 mensen in de leeftijd van 11 tot 80 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat een groep mensen daadwerkelijk de voorkeur houdt voor visueel informatie verwerken. Je kunt hier het onderzoeksrapport downloaden.     Kijk voor meer artikelen over beelddenken:


Beelddenken en hersenen
Datum: 06-19-2016 Categorie: Hersenen

Jonge kinderen worden geboren met een dominante rechter hersenhelft. Zij maken geen gebruik van taal. Door het bewegen van de armen en benen verkennen zij de ruimte om zich heen. Met klanken (huilen) maken zij duidelijk dat ze iets willen. Alles is gericht op het direct vervullen van een behoefte. = PRIMAIR DENKPROCES = beelddenken,


Beelddenken is een gave
Datum: 06-19-2016 Categorie: Hersenen

Op latere leeftijd zie je de groep beelddenkers terug in creatieve beroepen: architecten, ontwerpers, aannemers, tekstschrijvers, reclame, kunstenaars, muziekanten, cabaretiers, ICT-ers, enz. Gebruik je gave om eventuele gebreken aan de linker hersenhelft te compenseren! Zo voorkom je leerproblemen. Ritme Beelddenkers hebben vaak gevoel voor muziek. Het herkennen van klanken en ritmegevoel zit in de rechter


Beelddenken en leerproblemen
Datum: 06-19-2016 Categorie: Hersenen

Beelddenken is een gave, dit betekent dat je primair denkt met je rechter hersenhelft (zie het hoofdstuk Hersenhelften). Helaas heeft een dominante rechter hersenhelft vaak een zwakkere linker hersenhelft als gevolg. Misschien heb je moeite met leren, last van impulsief gedrag, weinig tijdsbesef, dyslexie enz. In onze maatschappij hechten we veel waarde aan zaken als