Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Beelddenken en ADHD / ADD

Deze leermethode werkt ook voor de groep leerlingen met de diagnose AD(H)D. Want zijn er mensen met ADHD-symptomen die niet in beelden denken?

Onderzoek beelddenken en ADHD

Een Amerikaanse ADHD specialist, George Dorry, zat samen met Linda Kreger Silverman in diverse onderzoeksteams. Beide zijn van mening dat iedereen met ADHD de voorkeur heeft voor het denken met de rechter hersenhelft. De ‘handicap’ ADHD wordt veroorzaakt door de zwakke linker hersenhelft. Linda Kreger Silverman doet al jaren onderzoek naar hoogbegaafde kinderen die in beelden denken. Zie haar site. Informatie uit het boek Upside-Down Brilliance, The Visual-Spatial Learner van L.K. Kreger Silverman (blz.49).

Een andere collega van Linda Kreger Silverman, Jeff Freed, schreef het boek Right-Brained Children in a Left Brained World: Unlocking the Potential of Your AD(H)D Child.
Nederlandse vertaling: Ik leer in beelden, jij onderwijst in woorden.
ISBN10: 9044118153 / ISBN13: 9789044118155.

beelddenken ADHD

Beelddenkers, ADHD en concentratieproblemen

Kinderen met ADHD kunnen moeilijk omgaan met alle geluiden die op hen afkomen. Elk tikkend potlood of vogeltje dat langs het raam vliegt, wordt opgemerkt. Dit veroorzaakt vaak concentratieproblemen; ook in de klas. Spellingsregels? Waar hebben we het over? De lesstof is op deze manier moeilijk te volgen.

Ook hebben kinderen met ADHD regelmatig last van maag- en darmklachten, veroorzaakt door stress en/of overprikkeling. Vaak ‘ontploffen’ deze kinderen thuis na schooltijd of laten ze in de klas gedragsproblemen zien. Wat is de beste plek om in de klas te zitten? Dichtbij de docent, vlak naast de deur, ergens achterin? De praktijk heeft uitgewezen dat leerlingen met ADHD, het liefst achterin de klas zitten met hun rug naar de muur. Dat geeft hen overzicht en rust. Ook een koptelefoon wordt vaak aangeraden. Maar hoogsensitieve kinderen horen vaak hun eigen hartslag met een koptelefoon op en het blokkeert de harde geluiden niet goed genoeg. Op welke manier creëren we in overvolle klassen rust voor deze beelddenkers?

In het hoofdstuk hoogsensitiviteit (rechts) staan tips om de concentratie in de klas te verbeteren.

pijl stijlelement